"Belajarlah berkata Cukup"

Sesungguhnya aku bersaksi                                                
  bahawa tiada  Tuhan melainkan Allah yang Esa, tiada                      

  sekutu bagiNya  dan                                                      
  sesungguhnya aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu                       
  hamba dan  rasulNya.                                                     
  Selawat berserta salam buat Nabi Junjungan Muhammad                      
  SAW  yang mempunyai                                                      
  keperibadian mulia & diutuskan sebagai ikutan.  Juga                     
  buat sekalian                                                            
  muslimin & orang2 yang beramal  soleh…                                 
                                                                           
  Minggu lepas saya sempat tonton sebahagian dari  sebuah                  
  filem yang                                                               
  disiarkan di channel HBO. Tajuknya  Interstate                   
  60. Pelakon                                                       
  utamanya saya tak kenal tapi pelakon  tambahannya ramai                  
  yang top2. Salah                                                         
  satu babak yang saya ingat  sangat, ialah di awal                        
  cerita yang                                                              
  membabitkan                                                              
  pelakon terkenal,  Micheal J.Fox. Dalam babak tu,                        
  Micheal kelihatan                                                        
  seperti seorang  businessman yang sibuk.                                 
                                                                           
  Ketika itu dia sedang bercakap2 di  handphonenya di                      
  dalam kereta. Di                                                         
  belakangnya ada seorang lelaki  sedang mengayuh basikal                  
  sambil menghisap                                                         
  pipe. Tiba2 Micheal buka  pintu keretanya dan akibatnya                  
  lelaki tersebut                                                          
  terlanggar pintu  tersebut dan tergolek. Tengah                          
  tergocoh2 & sibuk mintak                                                 
  maaf tuh,  handphone Micheal terlepas dari tangan.                       
  Sampai je ke atas                                                        
  jalan,  datang satu trailer lenyek handphone. Apa  lagi,                 
  menyumpah                                                                
  seranah                                                                  
  la dia.                                                                  
                                                                           
  Yela… Sebagai  businessman, tentu handphone tu alat                    
  penting untuknya.                                                        
  Dalam keadaan  marah, terkeluar dari mulut Micheal                       
  (lebih kurang la…)                                                     
  “Saya harap  ini tak pernah terjadi”. Rupa2nya lelaki                    
  yang bawa basikal                                                        
  tadi ada  kuasa magik. Dia mampu ulang balik masa dan                    
  mereka kembali ke                                                        
  satu  keadaan di mana Micheal masih dalam kereta dan                     
  lelaki tadi  masih                                                       
  menunggang basikalnya.                                                   
                                                                           
  Bila tiba hampir ke kereta Micheal,  dia berhenti.                       
  Tiba2 Micheal keluar                                                     
  dari kereta. Kali ni lelaki tadi  tak melanggar                          
  pintunya seperti sebelum                                                 
  ini. Jadi Micheal terus  rancak berbual hinggalah tiba2                  
  datang trailer                                                           
  dan melanggar Micheal  J. Fox. Lelaki tadi, yang berada                  
  di belakang                                                              
  kereta Micheal &  memerhatikan segalanya, bekata “Some                   
  people just don’t                                                        
  know what to  wish for” (Sesetengah orang tak tahu apa                   
  yang  patut                                                              
  diminta).                                                                
                                                                           
  Apa kesudahan filem ini saya tak tahu sebab saya  tak                    
  menontonnya hingga                                                       
  selesai. Tapi saya cukup tertarik dengan  perkataan                      
  lelaki yang                                                              
  berbasikal tu. Sesetengah orang tak tahu apa  yang                       
  patut mereka minta.                                                      
  Bukankah hampir kita semua begitu? Dalam  filem tadi,                    
  Micheal                                                                  
  mengharapkan kemalangan tu (basikal langgar  pintu                       
  keretanya) tak                                                           
  berlaku                                                                  
  supaya handphonenya terselamat. Tapi  tanpa kemalangan                   
  itu, dia pula                                                            
  yang                                                                     
  maut. Perasan tak?                                                       
                                                                           
  Ini  satu telefilem fiksyen. Rekaan semata. Tapi                         
  perkara ni  sebenarnya                                                   
  berlaku dalam kehidupan harian kita. Seringkali  kita                    
  meminta perkara                                                          
  yang macam2 seolah2 itulah yang terbaik untuk  kita.                     
  Persoalannya,                                                            
  tahukah kita apa yang terbaik untuk kita? Kalau  kita                    
  dilahirkan miskin,                                                       
  kita sering berdoa untuk menjadi kaya.  Hendak mengubah                  
  kehidupan, kita                                                          
  kata. Tapi kita pastikah kekayaan  itu yang terbaik                      
  untuk kita?                                                              
                                                                           
  Atau kita dilahirkan pendek, atau  terlalu tinggi, atau                  
  hitam atau                                                               
  berpenyakit. Tentunya kita  mengharap2kan keajaiban                      
  untuk menjadi                                                            
  manusia                                                                  
  yang sempurna atau  sekurang2nya ‘just nice’. Mungkin                    
  juga kita terbabit                                                       
  dalam  kemalangan yang mengorbankan orang yang                           
  tersayang. Pasti  tercalit                                               
  dalam hati keinginan untuk mengembalikan masa itu                        
  supaya  kemalangan itu                                                   
  dapat dielakkan dan nyawa orang kesayangan kita  juga                    
  selamat. Kan ?                                                            
                                                                           
  Persoalannya, adakah apa yang kita perolehi  sekarang                    
  ini bukan yang                                                           
  terbaik? Adakah Allah itu zalim atau pilih  kasih                        
  dengan memberi                                                           
  sesetengah orang nikmat manakala setengah lagih  azab?                   
  Bukankah Allah                                                           
  itu                                                                      
  Maha Adil? Bukankah Allah itu Maha  Mengetahui?                          
  Bukankah Allah itu Maha                                                  
  Bijaksana? Jika begitu,  mengapakah ada sesetengah dari                  
  kita yang                                                                
  bernasib malang manakala  sesetengah yang lain bernasib                  
  baik sepanjang                                                           
  hidup  mereka?                                                           
                                                                           
  Sebenarnya, kita adalah apa yang kita minta (we are                      
  what  we wish for).                                                      
  Kadangkala tatkala kita berdoa, kita sendiri  kurang                     
  faham dengan apa                                                         
  yang kita minta. Ada orang berdoa minta  selamat. Akan                   
  tetapi Allah                                                             
  berikan dia dari sihat jatuh sakit. Dari  kaya jatuh                     
  miskin. Dari jelita                                                      
  jadi huduh. Bagaimana itu? Itu  hanyalah sebagai ujian                   
  kesabarannya.                                                            
  Seandainya imannya tetap kuat,  insyaAllah dia akan                      
  selamat di akhirat                                                       
  kelak.                                                                   
                                                                           
  Selamat juga,  bukan? Adakah Allah menolak                               
  permintaannya? Tidak! Bahkan                                             
  Allah  meletakkannya ke tempat yang lebih tinggi.                        
  Begitu juga  dengan                                                      
  keadaan saya baru2 ini. Hidup dikelilingi hutang                         
  lapuk.  Pening kepala                                                    
  nak bayar. Interest makin meningkat. Ibu mana yang  tak                  
  kasihan lihat                                                            
  anaknya susah hati? Satu hari tu ibu saya  beritahu                      
  saya yang dia tiap2                                                      
  hari berdoa minta saya dapat banyak  duit. Dia simpati                   
  dengan saya                                                              
  katanya.                                                                 
                                                                           
  Saya katakan  kepadanya. Kalau banyak duit, tiap2 bulan                  
  saya dapat,                                                              
  Alhamdulillah.  Saya katakan padanya kalau mahu berdoa                   
  untuk saya,                                                              
  berdoalah semoga  hutang lapuk saya selesai. Saya                        
  beritahunya ketika                                                       
  sebelum Zuhur.  Zuhur tu juga dia telah tukar doanya                     
  dan Alhamdulillah,                                                       
  petang itu  juga saya nampak jalan penyelesaiannya. Doa                  
  ibu itu  berkat.                                                         
  Sekarang, Alhamdulillah ringan rasanya beban di kepala                   
  saya.  Maha Suci                                                         
  Allah…                                                                 
                                                                           
  Apabila Allah menentukan sesuatu ke atas  kita,                          
  percayalah itu adalah                                                    
  yang terbaik. Hanya mata kita yang  diseliputi dengan                    
  nafsu yang tidak                                                         
  dapat melihat kebaikan yang ada  pada sesuatu kejadian.                  
  Mengapa sukar                                                            
  bagi kita untuk redha kepada  kejadian Allah? ‘Grass is                  
  always greener                                                           
  on                                                                       
  the other side’. Kan ?  Kita sentiasa melihat apa yang                    
  ada pada orang                                                           
  lain                                                                     
  itu lebih baik  dari apa yang kita miliki.                               
                                                                           
  Sedang Nabi saw telah menasihatkan agar  kita melihat                    
  orang yang di                                                            
  bawah. Jangan melihat orang lebih tinggi  kerana intu                    
  akan membuat kita                                                        
  tidak bersyukur. Dan itulah masalahnya  pada diri kita.                  
  Kita sentiasa                                                            
  mengejar peluang yang lebih baik.  Sentiasa mahukan                      
  yang lebih banyak.                                                       
  Saya sendiri mengalami perkara  ini. Dan saya percaya                    
  ramai yang turut                                                         
  mengalaminya. Siapa yang  taknak gaji besar, kan ?                        
                                                                           
  Masa saya grad, ekonomi negara benar2  sedang menjunam.                  
  Saya ke hulu ke                                                          
  hilir mencari kerja. Akhirnya saya  bekerja sebagai                      
  operator di kilang                                                       
  metal stamping. Gaji RM400  sebulan. Tiada OT. Tolak                     
  itu, tolak ini,                                                          
  dapatlah RM350. Hm…  Cukup? Dah tentu tidak. Ketika                    
  itu saya hanya                                                           
  memiliki sebuah motor  Yamaha 110SS hadiah ayah sempena                  
  dia dapat EPF.                                                           
  Isi minyak dengan  makan dah habis. Ketika itu saya                      
  fikir, dapat gaji                                                        
  RM750 pun  jadilah.                                                      
                                                                           
  Kemudian saya bekerja sebagai Lab Technician.  Betul2                    
  saya dapat RM750.                                                        
  Cukup? Tak juga. Masa tu saya mula  terfikir. Dapat                      
  gaji RM1500 pun dah                                                      
  cukup. Allah tunaikan lagi.  Bekerja pula di                             
  petrochemical plant.                                                     
  Sebagai                                                                  
  trainee, dapat la  RM1500 sebulan. Ya Allah… tak                       
  cukup juga. Sebab                                                        
  masa                                                                     
  tu saya  dah beli kereta Iswara. Saya fikir, dapat                       
  RM2500 cukup la. Tapi                                                    
  bila  dapat banyak tu, saya tukar kereta pula.                           
  Kesimpulannya tak  cukup                                                 
  juga!                                                                    
                                                                           
  Memang takkan cukup. Nafsu itu adalah benda  yang                        
  paling besar!                                                            
  Sekarang,                                                                
  ketika kawan2 saya berlumba masuk  syarikat lain yang                    
  offer gaji 2 – 3                                                         
  kali ganda, saya tetap di sini.  Kalau ada yang                          
  bertanya kenapa saya tak                                                 
  ikut mereka, senang saya  katakan. Saya selesa di sini.                  
  Kalau solat saya                                                         
  panjang, bos tak  pernah marah. Sedang rakan2 saya di                    
  syarikat baru                                                            
  dibenarkan solat  hanya dalam masa 5 minit sahaja.                       
                                                                           
  Kini saya dah pandai mengatakan  cukup. Cukuplah                         
  sebanyak ini yang Allah                                                  
  beri. Sekiranya diberi  lebih, Alhamdulillah. Sekiranya                  
  semakin kurang,                                                          
  semoga Allah  perkuatkan iman saya menghadapi dugaan                     
  mendatang. Yang                                                          
  penting bagi  saya, apa yang saya perolehi ini halal                     
  dan diberkati.                                                           
  Pesan                                                                    
  Nabi  saw kepada Saiyidina Ali ra supaya jangan                          
  mengira2 rezeki untuk                                                    
  hari  esok kerana Allah menurunkan rezeki pada tiap2                     
  hari. Ini  benar2                                                        
  terkesan dalam hati saya.                                                
                                                                           
  Tapi bukan bererti kita tak  boleh mengejar yang lebih                   
  baik. Kejarlah                                                           
  dunia seperti akan hidup  1000 tahun lagi. Tapi dunia                    
  itu ibarat                                                               
  bayang2.                                                                 
  Makin dikejar  makin ia lari. Kejarlah akhirat seperti                   
  akan mati esok                                                           
  hari. Kerana  akhirat itu umpama matahari. Makin kita                    
  kejar akhirat                                                            
  (matahari),  dunia                                                       
  (bayang2) akan mengejar kita. Rezeki itu hak Allah                       
  maka  bermohonlah                                                        
  kepada Yang Memiliki rezeki itu. Kerana tiada  rezeki                    
  untuk kita tanpa                                                         
  ada izin dariNya.                                                        
                                                                           
  Terjadi kepada  kenalan saya. Dengan gaji RM1000                         
  sebulan, nak bayar                                                       
  ansuran rumah,  nak isi minyak motor yang makin naik,                    
  duit lampin anak,                                                        
  duit makan,  tinggal pula di JB, memang tak cukup.                       
  Sering dia mengeluh.                                                     
  Di tempat  kerjanya pula dah lama hadkan OT. Kesian                      
  dia. Selalu  dia                                                         
  cakap                                                                    
  dia nak cari kerja lain. Dah banyak dia apply tapi  tak                  
  dapat2 sebab                                                             
  tiada kelulusan dan umur pun dah makin  lanjut.                          
                                                                           
  Atau setidak2nya dapat banyak OT. Saya katakan                           
  padanya,  besar periuk                                                   
  besarlah kerak. Sekarang dia pakai motor. Kalau  gaji                    
  besar lagi,                                                              
  mungkin                                                                  
  dia pakai kereta. Besar mana pun tetap  tak cukup.                       
  Tapi… Masuk telinga                                                    
  kiri keluar telinga kanan. Akhirnya  Allah tunaikan                      
  permintaannya. Tiba2                                                     
  dia dapat banyak sangat OT.  Hari2 balik rumah sampai                    
  tengah malam.                                                            
  Langsung tak rehat. Main  dengan anak pun 2 -3 minit                     
  masa pagi sebelum                                                        
  ke                                                                       
  tempat  kerja.                                                           
                                                                           
  Bila jumpa, dia cakap dah penat. Tak larat nak OT.                       
  Saya  ketawakan dia.                                                     
  Bukankah ini yang dia minta? Ya, katanya. Tapi dia  dah                  
  tak larat. Hari                                                          
  Ahad je dia dapat rehat. Bila nak main2 dengan  anak?                    
  Kesian anaknya. Ke                                                       
  masjid pun hari Jumaat saja sekarang ni…  Saya                         
  katakan padanya, kita                                                    
  tak boleh dapat segala2nya. Dia nak duit,  Allah bagi                    
  duit. Tapi dia                                                           
  hilang kehidupan dan masa dengan anaknya.  Itu adalah                    
  permintaannya.                                                           
  Bersyukurlah Allah telah  menunaikan…                                  
                                                                           
  Kalau nak dikongsi, terlalu banyak rasanya apa  yang                     
  saya lalui. Saya                                                         
  pasti, saudara2 semua juga ada lalui perkara  yang                       
  sama. Di sini, bukan                                                     
  niat saya nak mengajar. Bukan juga nak  menunjuk                         
  pandai. Saya hanya                                                       
  mengajak saudara2 sekalian terutamanya  diri saya                        
  sendiri untuk                                                            
  berfikir.                                                                
  Apa yang kita buru? Apa yang  kita cari? Apa yang kita                   
  dapat? Berapa                                                            
  kali                                                                     
  pernah kita bersyukur  dan berapa kali pernah kita                       
  katakan cukup?                                                           
                                                                           
  Cukup atau tidak apa  yang kita ada, bergantung kepada                   
  cukup atau tidak                                                         
  kita bersyukur ke  hadrat Allah. Juga bergantung cukup                   
  atau tidak kita                                                          
  tambat nafsu  kita. Yang penting tiap kali selepas                       
  solat, berdoalah                                                         
  pohonkan Allah  berikan yang terbaik buat kita. Nabi                     
  saw pernah                                                               
  memberitahu, orang  yang tidak berdoa selepas solat                      
  adalah orang yang                                                        
  sombong. Dalam  hadith yang lain, Baginda saw berkata                    
  orang yang sombong                                                       
  adalah  syirik kerana hanya Allah yang layak untuk                       
  bersifat  sombong.                                                       
  Wallahu’alam…                                                          
                                                                           
  Ya Allah! Ampunkanlah kami ya Allah.  Selama ini kami                    
  leka. Selama ini                                                         
  kami lalai dalam mengejar nikmat  dunia hingga kami                      
  lupa janji nikmat                                                        
  syurga Mu. Cukupkanlah kami  dengan apa yang Kau beri.                   
  Dan jadikanlah                                                           
  kami insan yang tahu  bersyukur. Amin… Ya Rabbal                       
  ‘Alamin…                                                               
                                                                           
  Akhir kata, berlajarlah  untuk berkata cukup…..                        
                                                                           
  Sekian buat kali ini. Segala yang baik  datang dari                      
  Allah dan yang buruk                                                     
  adalah akibat kebodohan saya  sendiri. Wabillahitaufiq                   
  walhidayah,                                                              
                                                                           
  Wassalamualaikum  warahmatullah                                          
                                                                           
  -Abu Naqibah-                                                            

 

5 thoughts on “"Belajarlah berkata Cukup"

  1. Artikel ini saya jumpa dari sekian banyak email yang saya terima…. agak menarik, ada sedikit sebanyak dengan persamaan dengan kehidupan saya sendiri… semoga ia juga memberi pengajaran kepada kita semua…

    Like

  2. nikmat sebenar kehidupan adalah tahu erti sebuah kesyukuran. bersyukur atas apa jua pemberian Yang Kuasa…dan sentiasalah berbaik sangka pada Dia Yang Maha Pengasih…kerana Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik di antara yg terbaik buat kita semua….wallahu'alam

    Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s